Większość przedsiębiorców w ramach prowadzonej działalności przekazuje klientom drukowane materiały reklamowe, takie jak katalogi, foldery, broszury informacyjne czy ulotki. Czy przekazanie takich materiałów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług – przekazanie materiałów reklamowych co do zasady zobowiązuje podatnika do opodatkowania tej czynności podatkiem należnym. Istnieje jednak kilka wyjątków od tej reguły.
Opodatkowaniu nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości oraz próbek towaru. Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy przez prezenty należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
Przez próbkę z kolei należy rozumieć egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
Jeżeli wartość drukowanych materiałów reklamowych nie przekracza kwoty 10 zł, sprawa wydaje się oczywista. Wydanie ich kontrahentowi nie powoduje konieczności naliczenia podatku VAT. Co jednak w sytuacji, gdy wartość przekracza 10 zł i nie mamy technicznych możliwości każdorazowego ewidencjonowania takiego przekazania?
Jeżeli przekazanie katalogów, folderów czy innych drukowanych materiałów reklamowych nie ma charakteru konsumpcyjnego, a spełnia jedynie funkcję reklamową i służy zachęceniu kontrahentów do skorzystania z oferty handlowej danego przedsiębiorcy, wówczas nie możemy mówić o dostawie towarów i taka czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.