Materiały reklamowe a VAT

Większość przedsiębiorców w ramach prowadzonej działalności przekazuje klientom drukowane materiały reklamowe, takie jak katalogi, foldery, broszury informacyjne czy ulotki. Czy przekazanie takich materiałów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług  – przekazanie materiałów reklamowych co do zasady zobowiązuje podatnika do opodatkowania tej czynności podatkiem należnym. Istnieje jednak kilka wyjątków od tej reguły.

Opodatkowaniu nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości oraz próbek towaru.  Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy przez prezenty należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę z kolei należy rozumieć egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Jeżeli wartość drukowanych materiałów reklamowych nie przekracza kwoty 10 zł, sprawa wydaje się oczywista. Wydanie ich kontrahentowi nie powoduje konieczności naliczenia podatku VAT. Co jednak w sytuacji, gdy wartość przekracza 10 zł i nie mamy technicznych możliwości każdorazowego ewidencjonowania takiego przekazania?

Jeżeli przekazanie katalogów, folderów czy innych drukowanych materiałów reklamowych nie ma charakteru konsumpcyjnego, a spełnia jedynie funkcję reklamową i służy zachęceniu kontrahentów do skorzystania z oferty handlowej danego przedsiębiorcy, wówczas nie możemy mówić o dostawie towarów i taka czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.